A szabadidő pedagógiai kérdéseihez

Szabadidő különböző szempontokból,

Forrás: WHO Az aerob állóképesség fejlesztésének eszközei Az szabadidő különböző szempontokból állóképesség fejlesztésének legegyszerűbb, szinte mindenki által végezhető formája a gyaloglás, vagy annak egy továbbfejlesztett változata, a nordic walking, amelyben aktív karmunkával növeljük a mozgás kiterjedését és intenzitását.

Futásról már akkor beszélünk, ha a haladás közben van olyan pillanat, amikor egyik láb sem érintkezik a talajjal repülő fázis. Az úszás mindenkinek ajánlható, élettanilag nagyon kedvező mozgásforma, amely során a víz felhajtóerejének segítségével a gerincoszlop mentesül a terhelés alól. Ugyanakkor úszás közben a légzéstechnika is javul, de még fontosabb, hogy az úszó oxigénfelvétele és felhasználása egyensúlyba kerül, ezáltal javul a tüdő oxigénfelvétele és a keringési rendszer teljesítőképessége.

szabadidő különböző szempontokból

A sífutás a legértékesebb aerob állóképesség-fejlesztő mozgásforma, de edzéseszközök lehetnek még a gimnasztika, lépcsőzés, ugrókötelezés, evezés, kajakozás, kenuzás, tánc, sportjátékok, és ide tartozhat a kerti munka stb.

A rekreációs edzés típusai Az edzéseket funkciójuk és céljuk alapján tovább bonthatjuk rehabilitációs, egészség, fittségi és sportági edzésekre. A rekreációs edzés fejezetben ismertetett alapelvek természetesen az alábbi rekreációs edzések minden típusára adekvátan érvényesek. Rehabilitációs edzés A rekreációs edzésnek az a fajtája melynek során az egészséget helyreállító, vagy gyógyító tevékenység folyik.

szabadidő különböző szempontokból

Célja szerint lehet mozgásfunkció, mozgásterjedelem és izomerő visszaállító, valamint keringési funkció helyreállító. Fejlesztési területe a funkciójában sérült, megbetegedett, vagy műtött szervek, szervrendszerek és motoros tulajdonságok állapotának visszaállítása, működésének megerősítése.

Быть может, октопауки решат поделиться с нами своим секретом.

Egészség edzés Funkciója szerint egészségmegőrző és -megszilárdító, ezáltal betegségmegelőző, preventív jellegű edzés. Felüdülést, felfrissülést valamint kiegyensúlyozott szomatikus működést eredményez. Fizikai aktivitással a testi, lelki, szociális harmóniát segíti, illetve a jó közérzet megteremtéséhez és megőrzéséhez járul hozzá.

Fejlesztési területe a kiegyensúlyozott működés érdekében a gyengébb relatíve elmaradt területek felzárkóztatása.

Jelen publikációk tartalma, nem feltétlenül tükrözi az Európai Unió hivatalos álláspontját. A szabadidő általános megközelítése A szabadidő értelmezése A szabadidő funkciói A szabadidőt befolyásoló tényezők A szabadidő orientáció tartalmi lehetőségei, tevékenységei és színterei II.

Fittségi edzés Funkciója szerint egészségmegőrző- és fejlesztő, beleértve a tudatos táplálkozást is. Fejlesztési teóriája a magas szintű működés valamennyi összetevője, melynek a kiegyensúlyozottság a rendező elve.

Sportelméleti ismeretek

Irányzatai közé tartozik a komplex, vagy klasszikus fittségi koncepció, melynek eszközei a kondicionáló programok, a test- és alakformálás, mely szabadidő különböző szempontokból, súlyzókkal, elasztikus szalagokkal. Fontos eleme még a már említett tudatos táplálkozás, és az aerob teljesítmény fokozása kardiogépekkel.

Legfontosabb feladata a civilizációs betegségek legveszélyesebbjének, a keringési betegségeknek az elkerülése.

И что же ты от меня хочешь. - спросила Николь.

Eszközei a kondicionáló programok az erőfejlesztő gépek, a kardiogépek, és a szabadban végezhető ciklikus mozgásformák. Sportági edzés A sportági edzés eredeti funkciója szerint szintén egészségfejlesztő, amit egy népszerű, tágabb körben ismert sporttal, sportjáték űzésével kíván megvalósítani.

Célja a tudatos és tervszerű edzés során az egészség károsodása és torzulása nélkül a motoros képességek, a sportág technikájában megjelenő készségek, a taktika és a szakelméleti tudás, szinten tartása vagy fejlesztése a megfelelő intenzitású versenyzéssel A sportági edzésnél említjük, de a rekreációs edzés mindegyik típusának, különösen a sportági edzésnek fontos feladata az ízületi mozgékonyság hajlékonyság fejlesztése.

A hajlékonyság az a képesség, melynek segítségével a mozgásokat nagy kiterjedéssel tudjuk végrehajtani az ízületekben.

Legnagyobb jelentősége a gerinc háti szakasza, a csípő, és a vállízületek mozgékonyságának van. Az aktív hajlékonyságban tehát jelentős szerepet játszik az izomerő is.

szabadidő különböző szempontokból

Ezért válik fontossá az izmok erősítésének, nyújtásának aránya a különböző mozgásokban. Hasznosak lehetnek a statikus gyakorlatok, pl.

szabadidő különböző szempontokból

Az ízületi mozgékonyság fejlesztésére, az izmok nyújtására a rekreációs edzés elején, illetve végén mindig biztosítsunk elegendő időt. Ökológia és fizikai aktivitás Az élőhelyeket körülvevő környezetet, az ember és az élettelen tényezők összességét, melyek szoros kapcsolatban és kölcsönhatásban vannak egymással, az ökológia kutatja.

A környezetet az ember és a természet egyaránt károsíthatja.

Sportelméleti ismeretek | Digitális Tankönyvtár

A környezetkárosodás megelőzése, csökkentése, az élő szervezetek és a környezet között kialakult úgynevezett ökológiai egyensúly fenntartása, visszaállítása korunk alapvető feladata. A szabadban végzett fizikai aktivitás, sporttevékenység, különösen az ún. Először vizsgáljuk meg a legfontosabb, globális környezeti szabadidő különböző szempontokból.

Globális környezeti problémák és kezelésük Napjainkban alapvetően kétféle globális problémával kell szembenéznünk: az ózonlyuk problémájával és az üvegházhatással. Az ózonlyuk jelensége az as években tudatosult a közvéleményben, mely szerint a sztratoszférában lecsökken az ózon koncentrációja és így kevésbé szűri ki a világűrből érkező káros sugárzásokat.

szabadidő különböző szempontokból

Vékonyodásáért a halogénezett szénhidrogének, a freonok és halonok felelősek, melyek a hajtógázokban, légkondicionálókban és a hőszigetelésben találhatók.

A helyzet remélhetőleg nem romlik tovább, hiszen ezen a területen sikerült a leghatékonyabb nemzetközi korlátozást bevezetni. Az üvegházhatást, ami egyre bizonyosabban a globális felmelegedéshez vezet, az évszázadok során légkörbe került, ún.

szabadidő különböző szempontokból

A kialakuló veszélyek a következők: időjárási katasztrófák, a sivatagosodás, szárazságok és árvizek, a sarkvidéki gleccserek szemész fórum olvadása következtében a tenger vízszintjének emelkedése, így a mélyen fekvő parti területek elöntése. A legfontosabb feladat a rekultiváció felgyorsítása, új energiaforrások bekapcsolása és korszerűbb hulladékkezelés.

Betegségügy vagy egészségügy? - Ernő Duda - TEDxDanubia

Fontos a zárt hulladékdepóniák kialakítása, a korszerű filterekkel ellátott hulladékégetők létrehozása, valamint a hulladékok szelektív gyűjtése. Természet és környezetvédelem A nemzeti környezetvédelmi program az egészséges környezet megteremtését a természetvédelmi értékek megmentését, fenntarthatóságát tűzte ki céljául.

A környezetvédelem feladata, hogy az ember és környezete kölcsönhatását úgy hangolja össze, hogy az ember által okozott káros környezeti hatás a minimálisra csökkenjen és sikerüljön a természetes és mesterséges környezetet megvédeni. A természet konkrét védelmét jelenti valamely földtani, víztani, növénytani, állattani, tájképi vagy kultúrtörténeti jelentőségű természeti érték megőrzése, fenntartása, bemutatása és közkinccsé tétele. Tájvédelmi körzeteink és a legnagyobb védettséget jelentő nemzeti parkjaink: a Fertő-tavi, Hortobágyi, Bükki, Kiskunsági, Duna-Drávai.